De geur van Bouwman

Winkelcentrum zwanenkamp

Het is begin jaren ’90 en met mijn buurjongen loop ik naar school. Ik ben een jaar of tien en haal mijn buurjongen ’s ochtends altijd op. Dan lopen we door de stillen straten van Zwanenkamp en gooien wat steentjes in de sloot. Kijken wie het verste komt.

Dan wandelen we verder en komen soms meer schoolgenoten tegen. Bij het zebrapad is het altijd uitkijken geblazen: daar rijden de meeste auto’s. Altijd gaat het goed.

We lopen verder en komen op het grote parkeerplein voor het winkelcentrum. Er is een supermarkt, een tabaksshop waar je ook snoepjes per stuk kunt kopen, een drogisterij en een kapsalon. En helemaal op de hoek zit nog een snackbar.

Maar ik wilde het eigenlijk over de bakker op de andere hoek hebben. Of meer nog: de geur er van. Net voor openingstijd lopen wij langs de bakkerij. Binnen zijn bakkers al uren bezig met het bakken van brood. En wij ruiken dat op weg naar school. Een mooier begin van de dag kun je je niet wensen.

Geef een reactie

